Czy warto zakładać duże koła do samochodu terenowego
- Czy samochód terenowy bez dużych kół to fopa? Czy używanie dużych kół coś daje czy raczej nic nie daje? Wielu z nas tak uważa że esencją offroadu z wyciągarką są koła większe niż samochód je mający że dzielność waszego samochodu 4x4 to właśnie duża koła. Czy tak jednak jest? Jakie są korzyści z takich kół? A może ich brak jednak? Prawda jest taka że są korzyści i są problemy w posiadaniu takich kół. Czasem wręcz duże koła utrudniają pokonywanie niektórych przeszkód, i na pewno zwiększa się awaryjność samochodu z takimi kołami – co najważniejsz komfort także drastycznie spada wraz z bezpieczeństwem jazdy.
- Ale mimo tego wszyscy się fascynujemy dużymi kołami bo naprawdę dobrze wyglądają :). Na seryjnych kołach terenówka nie jest terenówką wyglądają jak rottweiler z nogami jamnika :). Więc każdy z nas będzie zmieniał koła na większe nawet jeśli wady jest więcej niż zalet. Ale wszystko w życiu należy robić z umiarem i rozwarzać każdy cal więcej długo i namiętnie czy go potrzebujemy.
- Pierwsze wady dużych kół to przepisy w naszym kraju które oficjalnie zabraniają montowanie innych niż te które określił sam producent. Przepisy dopuszczają zmiany które mieszczą się w przedziale od 2% do 5% zewnętrznej średnicy kół. Czyli mówiąc prościej auto z dużymi oponami nie powinno przejść badań technicznych. A każdy w niebieskim mundurze latający takimi pojazdami ze światełkami u góry powinien nam odebrać dowód rejestracyjny.
-
-
Polska jeszcze jest krajem gdzie ten przepis jest jednym z tych nazywanych martwymi, w przeciwieństwie do Austrii czy Niemiec. Tam przepisy są jednoznacze i są przestrzegane z należytą starannością i Poilicja odbiera za posiadanie jakich kolwiek nie homologowanych przeróbek dowody rejestracyjne waszych samochodów 4x4. Czy w Polsce się tak zdarzy? Oby nikt nie wpadł na taki pomysł.
-
-
Następny minus to ekonomika dużych kół – które zwiększają zużycie paliwa. Zwiększają one masę auta co z kolei wpływa na bezwładność kół. Większe koła to zwiększone opory toczenia i zmniejszona aerodynamika, ale czy tylko to wpływa na ekonomike jazdy? A więc zmieniają się także przełożenia co z kolei wymusza zmianę pracy silnika w samochodzie i zaczyna on pracować zdecydowanie nie w przedziale jego ekonomicznych obrotów.
Zobacz także
Jak prawidłowo zainstalować wyciągarkę w swoim pojeździe 4x4? Praktyczny poradnik
Jak prawidłowo zainstalować wyciągarkę w swoim pojeździe 4x4? Praktyczny poradnik Wyciągarka to jeden z...
Czytaj dalejOświetlenie dodatkowe do maszyn budowlanych - niezbędny element zapewniający bezpieczeństwo i wydajność na placu budowy
Oświetlenie dodatkowe do maszyn budowlanych - niezbędny element zapewniający bezpieczeństwo i wydajność na...
Czytaj dalej