Polibusze 4x4 czy silentbloki?
Polibusze kontra silentbloki tematyka trudna i mająca zwolenników wyciągarki po jednej i drugiej stronie od lat. Po remoncie zawieszenia gruntownym w Toyota Nissanie Patrolu Y60 zdobyłem dodatkową wiedzę którą chętnie sioę podzielę - a spotrzeżeń mam wiele. Zawieszenie y60 jest zbudowane raczej klasycznie-przwidywalnie:) więc informacje napewno mogą się i napewno się przydadzą posiadaczom również innych marek samochodów 4x4 a także i sklepom 4x4. Dylematjas użyć tuleje poliuretanowe czy oryginalne gumowo-metalowe dotyczy prawie wszystkich użytkowników błotnych szuwarowców.
Kiedy za nabyłem samochód drogą kupna wiele lat temu miałem całkowicie zniszczone zawieszenie. Ponad.. a zresztą nie pamiętam i pare set tysięcy. km potrafi dać w siwe znaki każdemu samchodowi, oryginalne tuleie poszły w zapomnienie. Nadarzyła się możliwość za kupienia polibuszy renomowanej firmy za bardzo dobrą cenę, co tu dużej pisać zdecydowałem się na wymianę wszystkich tulei w zawieszeniu.
Pierwsze testy to zachwyt! Samochód zdecydowanie usztywnił się, zniknęły stuki i puki, prowadził się bardzo pewnie i precyzyjnie.
Drugi test: Mineły 3 lata i 40 tys. km.
Zaczynamy od badania technicznego specjalisty - okazało się że luzy są wszędzie :/. W takim razie nastąpiła decyzja by wymianę dokonać na oryginalne tuleje gumowo-metalowe, tzw. silentbloki.
Znów zniknęły stuki z zawiechy a samochód odzyskał pewność prowadzenia jak to bywa przy nowych produktach :) Koszt jest zdecydowanie. oryginalnych tulei będzie o wiele wyższa.
Skąd ta pewność?
Przede wszystkim oryginalne tuleje twarda skała bez dostępu z nikąd, wciskana prasą w wahacz nie ma tu miejsca wodę i piach czy inne świństwa niszczące zawieszenia. Tuleje poliuretanowe wciska się zdecydowanie lekko w wachacz a do środka wciska się lekko tuleję metalową. Wszystko jest spasowane za lekko i woda z piaskiem doprowadzają do korozji któru już robi spustoszenie po swojemu. Efekt? masakruje to dosłownie wszystkie elementy połączenia: wachacz, tuleje poliuretanowe i tulejke stalową. Doczego to prowadzi do szybkich luzów w zawieszeniu...
Zobacz także
Jak powinienem spakować mojego Jeepa Overlanding?
Jesteś nowy w świecie lądowania i zastanawiasz się, co spakować na swoją pierwszą wyprawę lądową? Bez...
Czytaj dalejMetalcloak Jeep Roadtrip na północ do B.C.
Jeepapalooza jest bardzo dobrze zorganizowana, z wieloma dobrymi ludźmi i dobrym nastawieniem. Kanadyjczycy byli...
Czytaj dalej