Czy warto zakładać duże koła do samochodu terenowego

rozmiary opony 4x4
Czy samochód terenowy bez dużych kół to fopa? Czy używanie dużych kół coś daje czy raczej nic nie daje? Wielu z nas tak uważa że esencją offroadu z wyciągarką są koła większe niż samochód je mający że dzielność waszego samochodu 4x4 to właśnie duża koła. Czy tak jednak jest? Jakie są korzyści z takich kół? A może ich brak jednak? Prawda jest taka że są korzyści i są problemy w posiadaniu takich kół. Czasem wręcz duże koła utrudniają pokonywanie niektórych przeszkód, i na pewno zwiększa się awaryjność samochodu z takimi kołami – co najważniejsz komfort także drastycznie spada wraz z bezpieczeństwem jazdy.
 
Ale mimo tego wszyscy się fascynujemy dużymi kołami bo naprawdę dobrze wyglądają :). Na seryjnych kołach terenówka nie jest terenówką wyglądają jak rottweiler z nogami jamnika :). Więc każdy z nas będzie zmieniał koła na większe nawet jeśli wady jest więcej niż zalet. Ale wszystko w życiu należy robić z umiarem i rozwarzać każdy cal więcej długo i namiętnie czy go potrzebujemy.
 
Pierwsze wady dużych kół to przepisy w naszym kraju które oficjalnie zabraniają montowanie innych niż te które określił sam producent. Przepisy dopuszczają zmiany które mieszczą się w przedziale od 2% do 5% zewnętrznej średnicy kół. Czyli mówiąc prościej auto z dużymi oponami nie powinno przejść badań technicznych. A każdy w niebieskim mundurze latający takimi pojazdami ze światełkami u góry powinien nam odebrać dowód rejestracyjny.

 

Polska jeszcze jest krajem gdzie ten przepis jest jednym z tych nazywanych martwymi, w przeciwieństwie do Austrii czy Niemiec. Tam przepisy są jednoznacze i są przestrzegane z należytą starannością i Poilicja odbiera za posiadanie jakich kolwiek nie homologowanych przeróbek dowody rejestracyjne waszych samochodów 4x4. Czy w Polsce się tak zdarzy? Oby nikt nie wpadł na taki pomysł.

 

Następny minus to ekonomika dużych kół – które zwiększają zużycie paliwa. Zwiększają one masę auta co z kolei wpływa na bezwładność kół. Większe koła to zwiększone opory toczenia i zmniejszona aerodynamika, ale czy tylko to wpływa na ekonomike jazdy? A więc zmieniają się także przełożenia co z kolei wymusza zmianę pracy silnika w samochodzie i zaczyna on pracować zdecydowanie nie w przedziale jego ekonomicznych obrotów.

 

 
Tagi: dużych, każdy, koła, przepisy, większe
 

Zobacz także

Winching in Off-Roading: The Ultimate Recovery Tool

Winching in Off-Roading: The Ultimate Recovery Tool Off-roading is a thrilling adventure that allows enthusiasts to...

Czytaj dalej

Najważniejsze elementy wyposażenia pojazdu offroadowego

Najważniejsze elementy wyposażenia pojazdu offroadowego Pojazdy offroadowe są specjalnie zaprojektowane i...

Czytaj dalej